Alla inlägg under april 2008

Av Christer - 19 april 2008 23:43

                    Hejsan igen.
 När våren kommer så glömmer man lätt bort huset nere i Thailand. Nu har alla kommit hem som jag lärde känna på Baliområdet.
 Mats o Sonja(21;an) kom hem nyligen och dom har bott nästan en månad i sitt hus och var mycket nöjda trots att dom bott på en arbetsplats.
Och när man väl fått nyckeln till huset så känns det lite mindre frustrerat, trots att en del återstår att göra.
Har även fått besked att en del saker är åtgärdade hos oss, men det är av mindre vikt för tillfället då vi inte kommer att åka ner på ett tag.
Men tydligen ska man i alla fall sätta en kappa på dörren ner till så regnvattnet ej studsar in. Och ni som tagit duschvägg, så den ska man tydligen öka på från 45 till 80 cm. Den som var uppsatt hos oss var ett STORT JÄVLA SKÄMT.
Den kan man bara inte godkänna för man har ju faktiskt betalat för en duschvägg.
Få se om man hittar på någon lösning för regnvattnet?
 När jag läser Jannes(73;an) besiktningsprotokoll så borde jag rygga tillbaka lite mer över en del oklarheter. Det är blåslampa på och det är väl bra att en del lägger ner stor energi på saker och ting, men jag kommer nog inte att göra det.
När vi bestämde oss för 2,5 år sedan att köpa hus här nere så var man ju tvungen att tänka till lite.
Vad det får kosta o si o så.
Vi började faktiskt med att kolla upp Linda Saxton ,och hon var ju ingen mäklare så det visste vi ju om.
Hon var en förmedlare och vi pratade med henne om det och vi fick dom svar vi behövde.
Svensk standard låter ju bra och det är väl det man trott på. När Svenskar är involverade så är det ju lätt att tro att det ska bli så.
Men det är väl inte riktigt så. Som ni kan se på en bild från en tidigare blogg så ser rören mycket tunnare ut än hemma. Den tog jag förra vintern när vi var nere och redan där sprack den Svenska standarden.
Vi bestämde att ca 600.000 kr. kan vi väl satsa för det är ju trots allt ett annat land och saker kan ju hända som man inte rår över.Militärkuppen t.ex
Plus att vi vill fortsätta att resa.
Skulle man förlora allt så kan vi leva vidare ett normalt liv.
Och en viss reservation för hela husköpshistorien måste man ju ha efter en 10-15 Thailandsresor över dom senaste dryga 20 åren.Det kan ju hända saker.
Det fungerar ju inte riktigt som hemma.
Jag tror att mycket av hur man hanterar hela saken är just hur höga förväntningar man har. Har man målat upp en dröm så är det lätt att bli otroligt besviken.
Men det känns mest som att man själv mår sämst, även hur mycket man skäller och domderar.
Jag tycker inte heller det är särskilt roligt när det strular.Men det känns som man är lite offside när huset står på andra sidan jorden.
Jag har sett på Thailandforum att det pågår lite diskussion om Thailandmäklarna.
En som smutskastar TM verkar vara involverad i något annat bolag och då är det väl lätt att kasta extra mycket skit. Sen sa någon att det var dyrt, men en hel del platser i Thailand ,typ Phuket, Hua Hin är ju så exploaterade så jag skulle inte betala hälften så mycket i dom områdena. Det här är ju en riktigt fin orörd pärla.
 Tyvärr så har jag ingen aning om hur smärtfritt det går hos andra byggföretag.
Men en som jag vet en från Norrtelje som flyttade ner för något år sedan till ett Engelsktbyggt hus i Hua Hin och han kom inte in förrän ett halvår efter utsatt tid och en hel del fel hade dom också.
Tyvärr så är jag ju golfare och då är ju utbudet sämre, men på Mae phims hemsida verkar ju det bildas en grupp  som är intresserade av gemensamma tripper till golfbanorna som finns. det kommer att bli trevligt.
Håll ut alla ni som är på gång in i husen,  och kan Bengt bli lite organiserad där nere och inte vara så nonchalant så kommer det nog att lösa sig med tiden.
Ser fram mot en bira vid poolen framåt vintern och lära känna lite nytt folk. Ha det     Christer59




Av Christer - 6 april 2008 21:50

Hejsan efter en sportfylld helg med en solig eftermiddag på Stockholms stadion igår som kulmen (Dif- Malmö) så känns ju Thailand och Mae phim avlägset. Var det bara en dröm eller???

Men när mejlen kommer så blir man påmind om verkligheten och att irritationen bubblar under ytan. Det kanske är lättare för mig att inte bli så irriterad och vara positiv, för jag har ju någonting att ta på. Jag kan ju åka ner i morgon och bo i mitt hus. Jag har ju faktiskt redan bott där men tycker inte det är trevligt att bo på en arbetsplats.

Muren hade tydligen rasat i vintras och den verkar inte vara förstärkt.

Den är reparerad men det är ju bra att veta sådana här saker om det händer något om ett par år, för vem betalar??. Det är ju säkert bra om man tar kort på saker som man ser. En riktig monsun kommer säkert att ge en del svar på olika funderingar.

 I mejlet undrades det om dränering, och 1 vecka innan vi flyttade in så lades det ner rör och ett par brunnar mitt emellan oss och 6:an så det är väl lösningen mellan husen. Men vi får se vad dom hittar på mellan  dom egna huskropparna där det inte finns hängrännor och vattnet studsar ner på trä däcket och även in i huset. Det är påtalat . Vägen ligger idag ganska högt men när jag pratade med Hans(entreprenören)så sa han att den ska tas ner och jag antar att den skall ligga i nivå eller lägre än husen.

Hans äger firman och har några Thailändska förmän och sen en hel drös med arbetare som nog inte riktigt vet vad svensk standard är.

Han säger själv att säger man till dom något så är det bortglömt efter 5 min.

Tyvärr så är det väl så det funkar eller inte funkar. 

Nu är det ju dags för det Thailändska nyåret och nästa vecka blir väl inget gjort. Jag pratade med mina grannar i fyran och när dom kom hem den 25 mars var det fortfarande bara 4 hus som var inflyttade. 5,17, 21, och 53.

 Så vi får väl se hur det framskrider.

Sen den som vill, kan gå med i en grannsamverkan som Janne på 73:an håller i eller kanske Staffan. Själv har jag varit med och gått ur, tyckte inte om dom negativa vibbarna. Vet i nuläget inte riktigt varför vi ska ha en grannsamverkan?? Loogans borde ju ha ansvaret tills allt är klart och sen har vi ju natt bevakning när allt är klart.

Säkert tycker någon att dom där jävla Loogans kan man inte lita på och, då bör man ju gå med i grannsamverkan.

När allt är klart så bör vi ju naturligtvis ha någon typ av områdesförening. 

Hur som helst så verkar det vara en lång resa till paradiset, men det kanske inte ska vara så lätt att uppnå. Det som gör mig positiv bl. a. är att i Mae phim och Bangsaen finns det ju färdiga områden. Jag vet inte hur mycket strul dom haft men vårat område är stort och kanske för stort för Loogans.

En kompis här hemma bygger om sitt kök och började 17 dec och skulle ta 14 dar, men när han kom hem från Thailand 5mars så var det inte klart.

 Så det går lite trögt här hemma ibland också. 

Jag skrev vårat kontrakt nov-05 men nu är vi nära mållinjen och huset är ju mycket finare än jag kunde drömma om. Så ni som väntar håll ut .

Om några år kommer vi att sitta och skratta åt det här.

    Hälsn. Christer






Ovido - Quiz & Flashcards